ta akustyczna maszyneria powinna odejść do lamusa! - uznali kompozytorzy po II wojnie światowej, dodając - Razem z tymi wszystkimi nutami, gamami, krzyżykami, tematami, motywami, kupletami i całą resztą!
Muzyka
XX wieku miała być zbudowana zupełnie od podstaw, na nowych zasadach, z
nowych materiałów, nowymi narzędziami. W starym gmachu muzyki można
było już tylko urządzić muzeum. Zachłyśnięci błyskawicznym rozwojem
techniki (elektryczność, nagrania, radio, telefon, telewizja, maszyny
cyfrowe) muzycy próbowali zaprzęgnąć najnowsze wynalazki do procesu
twórczego. Wreszcie ziściło się marzenie kompozytorów, aby być jedynymi
panami i władcami swojej muzyki, odpowiedzialnymi za każdy szczegół
dzieła. Twórca mógł je zaprojektować począwszy od najmniejszego detalu,
aż po konstrukcję całej formy, nie ryzykując współpracy z wykonawcami za
pośrednictwem nieprecyzyjnego zapisu nutowego.
Dziadek peceta |
Pierwszymi
nowymi instrumentami były więc maszyny mające niewiele wspólnego z tym,
co dotąd uznawaliśmy za instrument. Im mniej wspólnego - tym lepiej. A
więc - były to olbrzymie komputery, dzięki którym można było wygenerować
dźwięk o ściśle określonych parametrach (częstotliwość, natężenie, czas
trwania, barwa).
Były to więc GENERATORY lub SYNTEZATORY.
Dały one początek dzisiejszej rodzinie keyboardów, organów
elektrycznych, pianin cyfrowych, które stworzono dołączając do (bardzo
zaawansowanego i już dużo mniejszego) syntezatora tradycyjną klawiaturę.
Ewolucja syntezatora MOOG - pierwsze wersje |
MOOG - wersja współczesna i wersja wirtualna |
Tak powstały instrumenty ELEKTRONICZNE i CYFROWE. Zasadą ich działania jest wykorzystywanie różnych wbudowanych banków brzmień (np. fortepianu, organów, smyczków itp) sterowanych niewielkim komputerem. Instrumenty te mają na ogół klasyczną fortepianową klawiaturę (często mniejszą, krótszą), własne głośniki i zestaw przycisków do przełączania brzmień i zmiany ustawień. Można tez w nich spotkać metronom (urządzenie, a tutaj program, wystukujący równy rytm i nadający tempo) i program umożliwiający przestrajanie (transpozycję) brzmienia do innych tonacji.
Stworzono nawet cyfrowe zestawy perkusyjne.
Nowa
muzyka była tak dalece inna od tej, do której przywykli melomani, że
nie wszyscy zdołali się do niej przekonać. Zaczął rysować się rozłam
wśród słuchaczy - jedni pozostawali wierni dawnym mistrzom, inni -
czcili muzyczną awangardę, a jeszcze inni - poszli w stronę muzyki
rozrywkowej.
Ta
ostatnia zaś po wojnie rozwijała się bardzo prężnie. Organizacja
koncertów na otwartych przestrzeniach, dla rzesz słuchaczy, a także
poszukiwanie nowych brzmień doprowadziło do powstania instrumentów ELEKTROAKUSTYCZNYCH i ELEKTRYCZNYCH.
Gitara elektroakustyczna |
Początkowo
wzmacniano jedynie brzmienie tradycyjnych gitar, montując wewnątrz
pudeł rezonansowych małe systemy działające nieco podobnie do mikrofonu
(zamieniały falę akustyczną na impulsy elektryczne, które wędrowały do
wzmacniacza i głośnika), aż wreszcie stworzono gitary czysto
elektryczne, pozbawione pudeł rezonansowych i działających wyłącznie z
wykorzystaniem WZMACNIACZA.
W ślad za gitarami poszły instrumenty smyczkowe i dziś do prądu podłączyć możemy również skrzypce i wiolonczele.
Aby dodatkowo poeksperymentować z dźwiękiem tych instrumentów, można sygnał przepuścić przez program lub urządzenie zwane EFEKTEM. W ten sposób dźwięk może zmienić barwę, zyskać głębię, pogłos, echo, przester (chropowatość), zwielokrotnić się itp.
"Podłoga" dla gitarzysty z zamontowanymi efektami |
Ostatnią, najwspółcześniejszą grupą instrumentów, a raczej "instrumentów" są "instrumenty" WIRTUALNE.
To programy komputerowe składające się z banków brzmień (tradycyjnych i
syntetycznych) i interfejsu, dzięki któremu można z tych banków
korzystać i zmieniać przeróżne parametry dźwięków. To, co kiedyś
zajmowało pół sali studyjnej, dziś zajmuje parę gigabajtów ;) Istnieją
więc programy zastępujące perkusistę, wszelkie kultowe,
retro-syntezatory, a nawet pełną orkiestrę symfoniczną. Programy te
obsługuje się z poziomu klawiatury komputera albo za pomocą klawiatury
muzycznej (tzw. sterującej, nie mającej swoich własnych brzmień),
podłączanej przez USB.
Instrumenty wirtualne - zrzuty ekranu |
Wszelkie instrumenty cyfrowe i wirtualne opierają się na systemie MIDI.Jest to rodzaj języka, dzięki któremu te urządzenia i programy moga "dogadać się" z karta muzyczną komputera.
Zapamiętaj:
instrumenty elektryczne - grają tylko po podłączeniu do wzmacniacza i głośnika, mają przystawki/przetworniki i deskę zamiast pudła (np. gitara elektryczna)
instrumenty elektroakustyczne -
wzmacniacz i głośnik są opcjonalne, moga grać i bez nich, mają zarówno
przystawki/przetworniki jak i pudło rezonansowe (np. gitara lub skrzypce
elektroakustyczne)
instrumenty elektroniczne i cyfrowe
- mają wewnątrz wbudowaną elektronikę i bazy brzmień uruchamiane
klawiszami, wykorzystują system MIDI (np. keyboard, pianino cyfrowe)
instrumenty wirtualne
- programy komputerowe imitujące brzmienie instrumentów tradycyjnych
lub generujące syntetyczne brzmienia, obsługiwane za pomocą zewnętrznej
klawiatury sterującej, opierają się na MIDI
MIDI - rodzaj języka, dzięki kóremu instrumenty i programy muzyczne moga "dogadać się" z karta muzyczną komputera.
wzmacniacz - urządzenie wzmacniające sygnały elektryczne dochodzące z instrumentu, często połączony z głośnikiem ("piec")
efekt
- urządzenie lub program przez który przepuszczany jest dźwięk
instrumentu aby zmienić jego brzmienie (np. dodać pogłos, echo,
przester)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz