niedziela, 18 stycznia 2015

MUZYCZNA ARCHITEKTURA

Ostatnio rozkładaliśmy utwory na części pierwsze, sprawdzając co można w nich zmienić, żeby zrobić ciekawy cover. Znaleźliśmy w utworach kilka warstw: rytm, melodię, akordy, tempo, dynamikę (głośność), sposób wykonania (ekspresję. artykulację).
Dzisiaj spróbujemy gotowy utwór pokroić na odcinki, które następują kolejno po sobie, kiedy go słuchamy. Czyli - zajmiemy się FORMĄ utworu.

Na początek krótkie porównanie - w czym budowanie utworu muzycznego przypomina stawianie domu?

1. Najpierw bierzemy składniki: nasz piasek, woda, glina, drewno czyli skale, wartości rytmiczne, współbrzmienia.
2. Z nich tworzymy budulce: wypalamy cegły, tniemy deski - czyli z pojedyńczych dźwięków układamy melodie i akordy, z nut o różnej długości - rytmy.
3. Z budulców stawiamy ściany, wylewamy podłogi, zbijamy szkielet dachu. Muzyczne rzecz ujmując - z melodii i rytmów budujemy motywy, frazy, zdania muzyczne. Żeby zrozumieć, czym w muzyce są motywy, frazy i zdania, prześledźmy budowę pewnej powszechnie znanej pieśni :)


WLAZŁ KOTEK
NA PŁOTEK
I MRUGA
I MRUGA
ŁADNA TO
PIOSENKA
NIEDŁUGA
NIEDŁUGA
MOTYW
MOTYW
MOTYW
MOTYW
MOTYW
MOTYW
MOTYW
MOTYW
FRAZA
FRAZA
FRAZA
FRAZA
ZDANIE
ZDANIE
OKRES MUZYCZNY










Albo inaczej:



MOTYW
Wlazł kotek.
Najprostsze sensowne zdanie.
W muzyce - najkrótszy fragment melodii, który ma sens i pozwala odgadnąć jaki to utwór.
FRAZA
Wlazł kotek na płotek.
Zdanie rozwinięte, dzięki któremu wiemy dokładniej o co chodzi.
W muzyce –nadal krótki fragment, ale możemy już decydować co do interpretacji, charakteru itp.
ZDANIE
Wlazł kotek na płotek i mruga.
Zdanie złożone. Tutaj mogłaby być kropka, pytajnik, wykrzyknik. Ale nie musi ;)
W muzyce – połowa okresu muzycznego. Pierwsza połowa (1. zdanie)  kończy się „zawieszeniem” melodii i harmonii – czekamy na ciąg dalszy, a druga połowa (2. zdanie) jest rodzajem rozwiązania, zamknięcia myśli muzycznej.
OKRES
Wlazł kotek na płotek i mruga, ładna to piosenka niedługa.
Zamknięta dwuczęściowa myśl, mogąca stanowić samodzielny wierszyk.
W muzyce - dwa zdania muzyczne, z których pierwsze jest rodzajem pytania, a drugie – odpowiedzi. Posłuchajcie melodii – „i mruga”  wędruje do góry, „niedługa” schodzi w dół.
Okres muzyczny jest już praktycznie zamkniętą całością, może stanowić jeden „klocek” w budowie formy, np. refren, zwrotkę, wstęp itp. albo wręcz być samodzielnym utworem.


Teraz juz chyba całkiem jasne skąd budowa okresowa wzięła swoją nazwę? To trochę tak jak ze stawianiem drewnianego domku z gotowych ścian. Każdy element jest tu niewielką, ale zamkniętą, samodzielną całością, można ją dołożyć, usunąć, nie burząc przy tym całego utworu.

Przed nami jeszcze decyzja - jakie rozmiary będzie miała budowla, ile pięter, ile okien, ile pokoi?
Ta decyzja dotyczy już właśnie FORMY budynku czy utworu.

Z okresów muzycznych budujemy dalej zwrotki, refreny, miejsca na solówki itp., niezależnie, czy dotyczy to utworów klasycznych czy rozrywkowych. Kompozytorzy mają tu do wyboru kilka gotowych projektów.

FORMA JEDNOCZĘŚCIOWA - cóż tu tłumaczyć? Na ogół obejmuje 1 lub 2 okresy muzyczne. Jesli to utwór spiewany, to będzie miał tylko zwrotki, np."Wlazł kotek",  "Panie Janie" albo "Mam chusteczkę haftowaną".

FORMA ABA (trzyczęściowa) - wstep i zakonczenie są podobne, albo wręcz takie same. W środku jest kontrastujący fragment.




PIOSENKA - taka forma muzyczna funkcjonuje zarówno w klasyce jak i w rozrywce (piosenki  w stylu pop, rock, reggae, country, soul itp). Na zmianę pojawiają się zwrotki i refreny, można też dodać wstęp, zakończenie, solówkę, tzw. bridge (fragment na ogół po 2. refrenie, nie będący ani zwrotką ani refrenem).
Tak mogłaby wyglądać piosenka ułożona z "klocków":



Refreny sa jednakowe, ale zwrotki mają różne kolory, bo tej samej melodii (kółko) towarzyszy inny tekst (kolor).

RONDO - częściej spotkacie je w muzyce klasycznej. Przypomina nieco piosenkę, ale każda zwrotka jest zuupełnie inna, dlatego nazywamy ją kupletem. Formę taką ma kilka bardzo znanych utworów, zajrzyjcie na CHOMIKA, żeby posłuchać.

Refreny to żółte gwiazdki. Na końcu jest krótkie zakończenie, nawiązujące do refrenu - to CODA, czyli po włosku "ogonek".

Niektóre utwóry mają formę nie pasująca do żadnego z tych schematów. Świadczy to na ogoł o indywidualnosci i pomysłowości ich twórcy.




Zapamiętaj:


co to jest forma muzyczna?
na czym polega budowa okresowa (motywy, frazy, zdania itd) ?

1 komentarz:

  1. Uczę dziecko w edukacji domowej i właśnie próbowałam mu wytłumaczyć, czym jest muzyczne zdanie i forma ABA / ABA(1), ale mi nie szło. Wyrażałam się zbyt zabstrakcyjnie i mój uczeń nie bardzo rozumiał, o co mi chodzi. Pokazywanie tych zdań w zapisie nutowym niewiele pomogło. Wyjaśnienie z utworem tak powszechnie znanym, jak "Wlazł kotek na płotek" i ilustracje z figurami geometrycznymi - to się okazał strzał w dziesiątkę! Dziękuję za pomoc metodyczną.

    OdpowiedzUsuń